Етичен кодекс

Етичен кодекс

ЕТИЧЕН   КОДЕКС

на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ“ АД

І. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ, ПРЕДМЕТ И ЦЕЛ

Този кодекс установява морално – етични норми, принципи и стандарти на поведение на работещите в „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ”АД, съобразно приетите общофирмени ценности, залегнали във фирмената политика.

Настоящият кодекс има за цел стриктно следване на фирмената политика, изразяващо се в насърчаване и развитие на високи етични норми в бизнеса, способставане за осъзнаване и признаване значимостта на всеки полезен труд, подкрепа на стремежа към утвърждаване на добрата репутация на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД, подкрепа на стремежа на всеки служител на фирмата да защитава своето име и да утвърждава  професионалната си репутация, избягване на конфликт на интереси, съхраняване и защита от увреждане на материалните и нематериалните ценности, притежание на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД.

Нормите на настоящият Етичен кодекс се прилагат при взаимодействието между всички субекти, в които компанията и неговите структури влизат в контакт: акционери,  ръководни структури, служители, клиенти, доставчици, външни сътрудници, конкурентите и широката общественост.

Задължение на всеки служител от Белла България АД е да се запознае с настоящите правила, при необходимост да търси от прекия си ръководител разяснения и да ги спазва в своята дейност. Преките ръководители имат задължението да запознават и всички новопостъпили служители в ръководеното от тях звено с настоящите правила.

Етичният кодекс представлява система от морално-етични норми и правила, които всички работещи в „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД, включително и временно наетия персонал, доброволно се задължават да съблюдават и изпълняват.

В случай, че демонстрираното поведение на работниците/служителите/ не е адекватно на тези правила или на съответни законови, подзаконови и други вътрешнофирмени актове и това влияе негативно на работата им, на изпълнението на служебните им задължения или на авторитета на компанията като цяло  или на отделни дружества от групата, може да се стигне до налагане на съответна подходяща дисциплинарна санкция.

ІІ. ОБЩИ ПРИНЦИПИ И ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ:

При изпълнение на служебните си задължения, работещите в „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД трябва да спазват и да се ръководат от следните принципи: законност, лоялност, честност, отговорност и отчетност.

1. Законност.

Работниците /Служителите/ изпълняват служебните си задължения при строго спазване на законодателството в Република България при провеждането на фирмената политика и реализирането бизнес целите на компанията.

Действия, противоречащи на законовите разпоредби или на добрата търговска практика, са недопустими, независимо от причините, които ги обосновават. Добрите намерения не оправдават извършването на незаконни действия.

Спазването на законовите разпоредби е в основата на етичното бизнес поведение. Въпреки, че не се очаква служителите да познават детайлно всички действащи закони, те трябва да са запознати с основните правила, засягащи тяхната сфера на дейност, а в случай на колебание да търсят помощта на юридическия съветник на компанията.

2. Лоялност

Работниците /Служителите/ в зависимост от функциите, които изпълняват, осъществяват действия, предлагат и вземат решения, водещи до елиминиране на предпоставките и/или причините за уронване  престижа и доброто име на компанията като цяло  или на отделни дружества от групата.

Работниците /Служителите/ следват поведение, което не накърнява престижа и доброто име на Белла България АД като цяло  или на отделни дружества от групата, не само при изпълнение на служебните си задължения, но и в своя обществен и личен живот. Работниците /Служителите/ носят отговорност за поведението си, чрез което се дискредитира фирмата в обществото, произтичащо от употреба на алкохол или наркотични вещества на работното място или извън него, установено по съответния ред.

3. Честност

Работниците /Служителите/ представят пред преките си ръководители и пред висшестоящото ръководство честно и открито проблемите си.

4. Отговорност

Работниците /Служителите/ се задължават добросъвестно да изпълняват задълженията си, с нагласа за изпълнение на законните разпореждания, указания и изисквания на висшестоящите ръководители. Работниците /Служителите/ се задължават да не възпрепятстват или затрудняват под каквато и да било форма работата на другите служители на холдинга, клиенти, подизпълнители и доставчици.

Работниците /Служителите/ извършват дейността си компетентно, обективно и добросъвестно, като се стремят непрекъснато да подобряват работата си в интерес на на холдинга като цяло  или на отделни дружества от групата.

При изпълнение на служебните си задължения Работниците /Служителите/ се отнасят любезно, възпитано и с уважение към всеки, като зачитат правата и достойнството на личността и не допускат каквито и да са прояви на дискриминация.

От Работниците /Служителите/ се очаква да изглеждат по начин, подходящ за средата в която работят, като облеклото и външният им вид са съобразени с общоприетите норми за представителност и авторитет на холдинга.

Всякаква информация, която Работниците /Служителите/ или външните сътрудници на холдинга, получат във връзка с работата си, не може да бъде използвана за лично облагодетелстване или за други цели, освен тези, за която е била предназначена. Това тяхно задължение продължава и след приключването на трудовите или договорни правоотношения с дружеството. Техните действия трябва да са съобразени с изискванията на българското законодателство и в частност със Закона за защита на личните данни. При комуникацията с трети лица те трябва да подхождат с максимално внимание и да не съобщават нищо, което би могло да доведе до нарушение на този Кодекс.

Работниците /Служителите/ следва да спазват установеното работно време и да бъдат точни при ползване на регламентираните почивки. Отпуски при временна нетрудоспособност се ползват единствено по лекарско предписание.

Работниците /Служителите/ следва да уведомяват преките си ръководители своевременно, когато са възпрепятствани да се явят навреме на работа или за изпълнение на възложени служебни задачи. Това се отнася до случаите на ползване на болнични, както и при всички останали случаи на отсъствие от работното място, независимо от причината.

5. Отчетност

Служителите се задължават да спазват служебната йерархия и стриктно да изпълняват нарежданията и заповедите на преките ръководители, както и на горестоящия ръководен състав при отчитане резултатите от своя труд и дейност.

 

ІІІ. ФИРМЕНА ПОЛИТИКА НА  "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ"АД

1.Уважение към хората

Отношенията между Работниците /Служителите/ в компанията се основават на доверие, учтивост и взаимно уважение, а от ръководителите се очаква справедливо да упражняват предоставените им правомощия.

Работниците /Служителите/, както и бъдещите такива се оценяват на базата на принципите за равенство и справедливост. Наемането, възнагражденията и повишенията на Работниците /Служителите/ на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД се извършват според всички съответстващи закони и наредби.

Всеки от нас е отговорен за създаване на среда на работното място, която възнаграждава отличното представяне и ангажираността към високи резултати, както и атмосферата на доверие и уважение. Признаваме нашето задължение за уважение на личното достойнство и защита правото за неприкосновеност на личния живот на всички служители, клиенти, подизпълнители и доставчици.

Не се толерира на територията на работодателя изразяването на религиозни, расови, сексистки или политически възгледи.

Не се назначават на работа лица под 18 годишна възраст.

Не се използва детски труд.

„БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД очаква нейните служители, клиенти, подизпълнители и доставчици да уважават тези принципи.

2. Хората са нашият най-важен ресурс

Непрекъснатият успех на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД зависи от ангажираността да развиваме и използваме разнообразните таланти и енергия на всеки служител на компанията.

Загрижеността на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” за служителите на компанията се изразява чрез насърчававане и награждаване индивидуалните и екипните постижения. Нашата цел е да се предостави среда на работното място, която привлича и задържа високо талантливите и мотивираните хора, като в същото време им помага да постигнат пълния си потенциал, без значение от техните различия или сходства. Усилията на талантливите и способни служители правят възможен успеха на бизнеса. Политиката, по отношение на работата е:

  • Да постигаме отлични резултати чрез привличане и задържане на хора с опит и умения в различни области;
  • Да осигуряваме обучение и възможности за повишение, които позволяват развитие и напредък в кариерата;
  • Да оценяваме трудовото представяне с цел точна и обективна обратна връзка, която да насърчава двустранната комуникация и да осигури преглед на оценките от по-високите нива на мениджмънт;
  • Да откриваме и награждаваме индивидуалния и екипния принос, надхвърлящ очакваните задължения в работата;
  • Да избягваме субективно лансиране на работното място, съобразно политиките и процедурите, приети от компанията;
  • Да зачитаме личността и достойнството на служителите в компанията;
  • Да се грижим за здравето и безопасността на работното място;

3. Безопасност, здраве и околна среда

„БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД, в ролята си на Работодател е длъжен да осигури добри и безопасни условия на труд. Всеки от нас трябва да работи и поддържа работното си място съобразно изискванията и стандартите на фирмата. Защитата на хората и средата, както и запазването на ресурсите са приоритет на всеки служител. „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД е ангажиран с устойчивото и социално отговорно развитие, въвеждането и поддържането на безопасни и здравословни работни условия. Поддържа се непрекъснатия стремеж към устойчив напредък в сферите на безопасността, здравето и околната среда.

4. Утвърждаване и защита от накърняване репутацията на "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ" АД

Отношението към „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД и репутацията му зависят от поведението и действията на всеки отделен служител, независимо от позицията му в организацията. Всяко неподходящо поведение, дори като изолиран случай, може значително да навреди на компанията. Личната почтеност и чувство за отговорност помагат за издигане на репутацията на холдинга.

Проява на отговорност за собственото ни поведение и имиджа на компанията би било да следим за:

  • Нашето поведение и решения да са в съответствие със законите, ценностите и стандартите на "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ";
  • Нашите действия и решения да не представляват конфликт на интереси;
  • Нашите решения да съответстват на корпоративната политика на компанията;
  • Нашето поведение, да допринася за репутацията на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” като компания, която поддържа високи етични и правни стандарти;

5. Конфликт на интереси

Интересите на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” следва да се поставят винаги над личните интереси на който и да било служител и стриктно да се разграничават. Всички Работници /Служители/ са задължени да не допускат ситуации, които могат да доведат до конфликт между техните лични интереси и тези на "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ"АД. Когато контактуват с настоящи или бъдещи клиенти, доставчици и конкуренти служителите на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ”са длъжни да действат в защита на интересите на компанията.

Бизнес отношенията с дадена компания, които могат да доведат до директно или индиректно облагодетелстване на служител, роднина или приятел на служител на компанията също се категоризират като конфликт на интереси.

В случай на възможни конфликти на интереси, всеки служител трябва да информира Прекия си ръководител и да изчака решение от Ръководството за бъдещите си действия.

6. Несъвместимост между служебни и лични дейности

Всички Работници /Служители/, които имат или изпълняват втори или допълнителен трудов договор и/или странични дейности, упражнявани дори и в свободното време, са задължени предварително да поискат писмено одобрение от Прекия си ръководител или от Дирекция "Човешки ресурси", ако:

  • Такива дейности или работа могат неблагоприятно да повлияят на оперативното и професионалното им представяне;
  • Такива вторични дейности могат потенциално да създадат конфликт или появата на конфликт с настоящи или планирани бизнес дейности на "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ";
  • При изпълнението им възниква необходимост да се използват съоръженията и оборудването на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” или да се използва специален оперативен опит или експертиза, получени по време на работата за "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ".

Изрично, писмено одобрение от съответния Пряк ръководител или Дирекция "Човешки ресурси" също трябва да се получи, когато служители искат да извършват функции в компании, с които „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” има бизнес отношения или е в конкуренция.

  1. Злоупотреба със служебно положение

С цел запазване доверието и поддържане на дългосрочни отношения, следва да се създадат условия за предотвратяване възможността за поява на конфликт между лични интереси и интересите на "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ"АД. Като служители на "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ"АД носим отговорност да се държим по начин, който не осигурява каквито и да е лични зависимости, задължения или ангажименти. Не трябва да си позволяваме да бъдем повлияни в нашите бизнес решения и действия, както от подаръци, така и от друг вид ползи или стимули. Даването или приемането на такива създава риск от увреждане на отношенията с контрагентите, увреждане репутацията на холдинга, както и възникване на негативни правни последици. В този смисъл кoрупционни практики от какъвто и да било характер са недопустими.

Работниците /Служителите/ на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД се задължават в процеса на своята бизнес дейност, директно или индиректно, да не искат, приемат, предлагат или предоставят стимули или награди, които не са етични. Това се отнася за физически лица, компании и публични институции. По-специално, никакви стимули не трябва да се предлагат или предоставят на длъжностни лица в страната и в чужбина при и по повод изпълнение на служебните им функции.

Работниците /Служителите/ се задължават да не обещават или предоставят подобни облаги на клиенти или други лица, които биха могли да предизвикат усещане или очакване за личен ангажимент. Това се отнася за всички видове услуги, ползи, подаръци и плащания или което и да е друго възнаграждение. Всеки служител, попаднал в такава ситуация, е длъжен незабавно да отхвърли подобни опити и веднага да уведоми прекия си ръководител. Единственото признато изключение са общо приетите обичайни или рекламни подаръци със стойност до 50 лева.

От служителите на "Белла България", също така, се изисква да получат одобрение от техните преки ръководители за приемането на подаръци или услуги, ако има някакво съмнение за тяхната уместност.

 8. Обществена дейност, социална ангажираност и корпоративно гражданство и дарения

 „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД е възприела необходимостта за поемане на социална отговорност, с ясно изразени позиции по редица обществено значими въпроси. Активно подкрепя инициативи на държавни, неправителствени институции, както и каузи, свързани с отделната личност като се ангажира с пряко участие в кампании и извършва множество дарения.

„БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД определя критериите за дейностите за дарения и подпомагане в рамките на своята годишна дарителска концепция. В зависимост от нивото на дарение, трябва да се получи одобрение от представител на Съвета на Директорите.

Критериите, прилагани във връзка с даренията са основно, както следва:

  • Нужда;
  • Устойчиво въздействие;
  • Прозрачност, т.е. получателите и специфичната цел трябва да са известни, за да е възможен контрол на правилното използване на даренията;
  • Не се правят дарения на политически партии;
  • Не се правят дарения и не се подпомагат организации или институции, които не преследват общо признати и приети цели;

 9. Пазарно и конкурентно поведение

 „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД и нейните служители са безусловно ангажирани с принципите за справедливата конкуренция.

Тъй като точната оценка за законосъобразно пазарно и конкурентно поведение зависи от комплектността на условията при всяка конкретна ситуация, в случай на възникване на съмнение за предприемане на действия, които биха нарушили правилата на „добросъвестната търговка практика” Работниците /Служителите/ веднага трябва да се обърнат към прекия си ръководител и към правните консултанти на холдинга.

А) Отношения и взаимодействия с конкуренти

Споразумения с конкуренти и координирано поведение, целящи или създаващи ограничения за конкуренцията, са забранени. Това включва споразумения за фиксиране или определяне на цени, котировки, условия за продажба, производствени или търговски квоти. Определяне и разпределяне на клиенти, територии, пазари или портфолия от продукти. Забранени са не само официалните споразумения, но също така и координираното поведение, произтичащо например от неформални разговори или устни споразумения, целящи или обуславящи ограниченията върху конкуренцията.

При дискусии с конкуренти трябва да сме сигурни, че не предаваме или получаваме някаква информация, която би позволила правене на заключения за настоящо или бъдещо поведение на пазара на източника на информацията.

Настояща или бъдеща информация относно цени, маржове, себестойност, пазарен дял, вътрешни фирмени практики, специална информация за условия на продажба и клиенти или продавачи не трябва да се получава или обменя с конкурент.

Преди да се поеме ангажимент за обща дейност е задължително да се извърши оценка на риска за наличие на „картелно споразумение”, в това число и чрез извършване на правна консултация от правните консултанти на холдинга. 

Б) Отношения с браншови организации

Участието на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД в браншови организации или в организираните от тях мероприятия се извършва с цел подпомагане на постигането на корпоративните цели и интереси, но такова членство или участие в мероприятия  представлява потенциален риск за сключване на „картелни споразумения” и извършване на нарушения във връзка с конкуренцията, поради контактите с конкуренти по време на срещата. Служителите на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД се задължават да посещават само срещи на легитимни браншови организации. След участие в такива служителите се задължават да представят пред преките си ръководители, а ако те преценят и пред висшия ръководен състав на отчет за проведеното мероприятие. Желатилно е да се съставят протоколи от събранията.

В случай на съмнение, за извършени незаконосъобразни действия, незабавно следва да се уведоми прекия ръководител и да се извърши консултация с правен консултант на "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ" АД.

В) Споделяне на ценности

Отношенията ни с нашите външни контрагенти - доставчици и изпълнители - се основават на взаимно доверие и уважение. Обща споделена ценност е да уважаваме етичните стандарти на партньорите си и да изискваме същото от тях.

В рамките на пазара и по правилата на откритата и честна пазарна конкуренция, фирма  „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” утвърждава репутацията си, като предлага новаторски продукти и услуги с гарантирано качество и висока стойност.

Г) Зачитане на правата върху индустриална собственост

 „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД зачита всички права на притежателите на индустриална собственост, в това число търговски марки, дизайни, патенти и др., както и защитава своите права по отношение на притежаваните от холдинга такива.

В съответствие със съществуващите конвенции, протоколи, закони и наредби, служителите на "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ" се задължават да не извършват действат по начин, който ограничава или нарушат правата на притежателите на индустриална собственост.

Д) Злоупотреба с доминираща пазарна позиция

 „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД, независимо от пазарната си позиция относно някои продукти, коректно спазва законодателството и не допуска „злоупотреба с доминираща пазарна позиция”.

Недопустими са действия на диференцирано третиране на клиенти без материално оправдание, отказ за доставка, налагане на неподходящи покупни / продажни цени и условия, или съгласувани транзакции без някакво материално оправдание за исканото насрещно възнаграждение, нарушаване на свободата на клиентите за формиране на цени или намесата в отношенията на доставчиците с техните бизнес партньори /географски, лични или материални ограничения/.

Служителите на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” няма да насърчават незаконни уговорки за обвързване или препродажба.

Дефиницията за доминираща пазарна позиция варира в различните случаи, както са границите за допустимо поведение.

В случай на съмнение, незабавно служителите трябва да се обръщат за консултация към правните консултанти на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД.

10. Защита на активите и опазване на конкурентно чувствителната информация

В рамките на своята сфера на дейност, всички служители носят отговорност за защита на имуществото на "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ" АД. В имуществото се включват: продукти на компанията, оборудване, съоръжения, коли, компютри и софтуер, банкови сметки, акции и бонове, кредитни карти, файлове, информация, в това число и разработена от служителите или контрагентите на "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ", която не е публично известна /пр. ноу-хау, индустриални патентни права, технологии и др./ и други активи. Информацията предоставена от доставчици, клиенти и други бизнес партньори, също изисква защита.

От всички служители се изисква да използват активите и станалата им известна информация само по етичен, законен и внимателен начин, както и да използват предоставените инструменти за защита, напр. криптиращи и охранителни процедури, като използване на пароли за защита на данните на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД съгласно приетите правила и стандарти.

А) Третиране на конфиденциална информация

Служителите са задължени да третират като конфиденциални всички вътрешни въпроси, свързани с "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ" АД, които не са изрично одобрени за представяне в публичното пространство.

Не се разрешава предоставянето на вътрешна конфиденциална информация /например, бизнес стратегии, резултати от проучване или съдържание на вътрешни доклади/ на неупълномощени лица в или извън "БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ" АД. Тази забрана се отнася и до информация, която служителите са получили от трети страни попада в категорията „конфиденциална”.

В случай, че се изисква разкриването на конфиденциална информация на трети лица, необходимо е предварително изрично одобрение от Прекия ръководител,  както и изготвяне и съгласуване на адекватна стратегия за защита интересите на компанията.

Служителите не трябва да използват конфиденциална информация, станала им известна при и по повод изпълнение на служебните им задължения за тяхна лична полза или в полза на друго лице.

11. Избягване на договорния риск при сключването на сделки

„БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” изпълнява добросъвестно и с грижата на добрия търговец поетите договорни задължения към контрагентите си.

При сключването на договори и допълнителни споразумения към тях, служителите/работниците на фирма „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД следва да съблюдават и спазват строго приетите процедури и стандарти, създадени с цел извършване на внимателна оценка на договорните задължения, условията и на рисковете, свързани със сключването им.

12. Финансов интегритет

За да се поддържа доверието и уважението на нашите акционери, служители, бизнес партньори, общности и правителствени длъжностни лица, нашето финансово отчитане трябва да е правилно, вярно и редовно във всеки един момент.

А) Система за отчитане

Всички документи (финансови отчети, дан. Декларации и т.н.), които следва да бъдат обявени по съответния ред или подадени в съответните институции, следва да бъдат подготвени навреме и в съответствие с всички приложими закони и подзаконови нормативни актове.

Б) Счетоводна практика

В съответствие със съществуващите правни изисквания, както и международно признатите счетоводни стандарти, активите, финансовите транзакции, оперативните позиции, парични потоци на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ”АД и др. Счетоводни операции, трябва прецизно да се записват и открито да се отразяват в счетоводните документи на фирмата.

ІV. ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

„БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД се стреми да предостави на служителите си информация и обучение, за да съдейства на служителите да избегнат ситуации, които могат да са в нарушение на обществен закон, на Кодекс на деловата етика или други политики на компанията. Въпреки това, при съмнение, служителите могат да получат съвет от техните преки ръководители или от отделите "Правен", "Вътрешен Контрол" и Дирекция "Човешки ресурси".

Нарушенията на закона, Кодекса на деловата етика на „БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ”АД и другите политики на компанията могат да се докладват на прекия ръководител, представителите на Дирекция "Човешки ресурси", отдел "Вътрешен контрол", или правните консултанти на фирмата.

Компанията няма да уволни, понижи, отстрани, заплаши, тормози или по друг начин дискриминира, който и да е служител, който докладва за нарушение.

„БЕЛЛА БЪЛГАРИЯ” АД няма да толерира опити да се попречи на служителите да докладват за такива въпроси.